Arkivbild. Foto: Krister Melin

Att onlinecasino- och spelbranschen är på framfart är det få som kan ha missat med tanke på all den marknadsföring som körs i TV i dagsläget. Dock är det inte bara via tv-reklam som onlinecasinon och spelbolag når ut till nya spelare, även i sportvärlden ser vi en ökande trend av spelbolag och onlinecasinon. Dreamz har här tagit en närmare titt på läget och spekulerar kort om framtiden.

Spel- och bettingsidor i fotboll

Låt oss börja med att se hur det ser ut i fotbollsvärlden i England. I Premier League, kanske den största fotbollsligan i världen, så har över 50% (!) av alla lag ett sponsoravtal med ett spelbolag. Den i särklass största representationen av branscher sett till sponsoravtal.

Det är inte heller bara i Premier League som vi kan se denna trend. Även i The Championship och Division 1 ser vi allt mer frekvent spelrelaterade företag på tröjorna.

Detta är också en trend som växer för varje år som går, inte bara i England. Att vi inom några år ser en procentenhet som kryper sig närmare 90–100% i PL är inte en omöjlighet.

Hur kommer sig detta?

Ser vi tillbaka några år i tiden i så skulle inte denna utveckling vara möjlig. Online casinobranschen har först nu under de senaste åren skapat sig en legitimitet och en trovärdighet på marknaden. Något som inte fanns för 10 år sedan. Då fanns en viss skepsis kring att spela på ett online casino, medan det nu är en av de branscher som växer kraftigast och har blivit accepterad av gemene man på riktigt.

Så klart finns det många anledningar till detta, men en bidragande orsak är just hur online casinon och bettingsidor har positionerat sig – att de nu står sida vid sida med fotboll och sportverksamhet. Att ambassadörer – stora sportstjärnor och fotbollslag – står som ansiktet utåt för företagen inger en trovärdighet för varumärket och branschen som helhet.

Nästa steg för betting- och spelföretag – Futsal?

Futsal tillhör en av världens snabbaste växande sport, att bettingsajter och online casinon redan nu sneglar på futsallag för en sponsor-deal är för mig mer än troligt. Med tanke på hur utvecklingen ser ut kring futsal. Sporten börjar nå ut i större grad i tv-rutan och bettingsidor erbjuder nu ett stort urval av odds på matcher från de största ligorna.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.