Foto: Krister Melin

Runt millennieskiftet spred sig internet till allt fler privata hem och i samband med detta började även allt fler nätbaserade casinon dyka upp. Denna form av underhållning blev snabbt populär bland folk runt om i världen och här i Sverige var vi inte sena på bollen. 

Till en början fanns endast ett fåtal aktörer på marknaden men efterhand som denna underhållningsmetod ökade i popularitet, ökade även antalet online casinon. Numera är antalet online casinon på svenska marknaden mer begränsad på grund av den svenska spellicenser som infördes under föregående år, och spelare har därmed ett hundratal casinon att välja mellan. 

Genom åren har nätcasinon kommit och gått men några av de allra första aktörerna består än idag. Dessa har stått stadigt medan andra fallit. Vilka är dessa och vad har gjort att de kan stå stabilt medan andra fått ge upp?

Betsson

Betssons historia sträcker sig ända tillbaka till år 1963 när Bill Lindwall och Rolf Lundström startade AB Restaurang Rouletter. Detta företag hanterade till att börja med fysiska spelautomater och startade senare Netent (numera en av världens största speltillverkare av onlinespel) och köpte år 2003 upp det engelska spelbolaget Betsson. 

Som ett av de första spelbolagen att växa sig riktigt stora, har Betsson etablerat sig som en pålitlig aktör med produkter av högsta kvalitet. De har lärt sig identifiera vad spelare önskar och haft möjlighet att skapa nya varumärken speciellt anpassade för specifika marknader. Till exempel vet de att den svenska spelmarknaden numera är ute efter en enkel spelupplevelse med snabba uttag. Därför skapade Betsson Group Jalla casino som ger spelare precis vad de önskat – en riktigt snabb spelupplevelse.

Betssons styrka, och anledningen till att de lyckats hålla sig kvar på toppen, beror definitivt på att de förstår spelmarknaden, förstår sina spelare och värnar om deras säkerhet. Dessutom har de på riktigt en passion för vad de gör.

Unibet

Unibet var ett av de första stora nätcasinona på den svenska och internationella marknaden och ingår numera i den stora koncernen Kindred Group. Denna spelkoncern har precis som Betsson, kunnat identifiera spelares önskemål och gått från att vara en välsorterad bettingsajt till att erbjuda tusentals moderna videoslots för alla smaker.

Hos Unibet har man trots allt varit noga med sitt varumärke som bettingsajt framförallt och det är troligtvis nyckeln till den långa succé som detta spelbolag har bakom sig.

Mr Green

Till skillnad från de övriga två spelbolagen så började Mr Green som en renodlad casinoprodukt och det är framförallt där de lagt sin energi. Mr Green har länge profilerat sig som ett ansvarsfullt casino där de byggt relationer till sina spelare genom ett gott omhändertagande. 

Karaktären, Mr Green själv, hjälper dessutom till att skapa en mer personlig relation mellan casinot och spelare. Storytelling och varumärkesbyggande är till stor del ansvarig för Mr Greens långvariga succé på casinomarknaden.

Mer än en väg

Att bygga ett framgångsrikt spelbolag är ingen enkel sak. Konkurrensens är kraftig och det konststycke som ovanstående bolag lyckats med är det mycket få spelbolag som klarat av. Gemensamma faktorer för deras framgångshistorier inkluderar en stor passion för betting och casino, ett modernt och kreativt tankesätt, viljan att implementera modern teknik och ett gott omhändertagande av existerande spelare.