Virtuell publik hejar på Real Madrid och Barcelona

Publiken brukar kallas för den tolfte spelaren i fotbollens värld. Men hur mycket de verkligen betyder för upplevelsen är svårt att förstå innan man sett en match spelad inför en tom arena. Tystnaden försämrar upplevelsen för alla. Men Mediapro, som producerar sändningar för spanska La Liga har samarbetat med EA Sports för att förbättra upplevelsen både för spelare och för tv-publik även när läktaren är helt tom. Detta har man nu börjat använda för att förbättra upplevelsen i stormatcher såsom Real Madrid mot Barcelona.

Att tomma läktare påverkar upplevelsen negativt blev uppenbar när matcher i tyska Bundesliga spelade på tomma arenor. Matcherna upplevdes som sterila och utan själ. Det var därför Mediapro började experimentera med att använda sig av EA Sports jättelika bibliotek av publikljud från den populära FIFA-serien. Spelserien har fått nya versioner varje år ända sedan 1993 och är numera så nära en riktig fotbollsupplevelse man kan komma i videospelens värld. Det är denna realism man nu har dragit nytta av vid matcher utan riktig publik. 

För att göra illusionen komplett har man även fyllt arenorna med virtuell publik som hejar på sina spelare. Även i brittiska Premier League arbetar man med en liknande lösning. 

Hur fungerar detta i praktiken?

Under en pågående match kontrollerar producenterna de virtuella publikeffekterna i realtid. Detta gör att man kan styra publiken så att de reagerar på allt som händer i matchen. Eftersom ljudeffekterna i FIFA är hämtade från riktiga matcher kan illusionen bli i det närmaste perfekt och den som tittar där hemma kan ha svårt att skilja den virtuella publiken från en äkta fullsatt arena. 

Den stora skillnaden i Mediapros produktion jämfört med en riktig publik är att man väljer att undvika att upplevas som partiska har man valt att inte ha med burop och visslingar som annars är vanligt förekommande på matcher där fansens känslor hörs högt och tydligt.

För den som ser matchen hemma finns möjligheten att stänga av den virtuella publiken i fall man finner de distraherande. 

Vad är effekten för publiken?

Matcherna i La Liga har en stor internationell publik och stämningen som finns i stormatcher i de sydeuropeiska ligorna är definitivt en del av orsaken till detta. En stor del av publiken för dessa matcher i Sverige är de som bettar på europeisk ligafotboll. Casinosidor och sportsbettingföretag är en enorm bransch i Sverige och att erbjuda spel på spansk ligafotboll är ett måste för många av de företag som marknadsför sig med free spins här

För de som spelar på fotboll ger den virtuella publiken extra stämning när man tittar på matchen. Samtidigt är det viktigt att man kommer ihåg att eftersom publiken inte är verklig så är fördelen för hemmalaget kraftigt reducerad. Detta är speciellt viktigt i La Liga som är den målfattigaste av de stora ligorna vilket resulterar i många jämna matcher som avgörs med små marginaler.

Sammanfattningsvis

Sportspelen från EA sport har blivit så pass realistiska att man vid ett snabbt ögonblick kan förväxla dem med en riktig sportsändning. Det är detta som nu gjort det möjligt för Mediapro och andra producenter att skapa en virtuell publik som skapar en jämförbar stämning som en riktig publik full av passionerade fans. Om detta i framtiden kommer att användas även inom Futsal som spelas inför tomma arenor återstår att se.

I framtiden är det fullt möjligt att upplevelsen fulländas så pass att det inte längre går att märka skillnaden på en riktig och virtuell publik. Det är inte heller långt bort att man via VR-teknik kan se en match direkt från bästa läktarplats och heja på sitt favoritlag, trots att man i verkligheten befinner sig på en annan kontinent.  

Senaste nyheterna

Relaterade artiklar:

spot_img